Zbliża się czas wakacji i urlopów, a przy okazji jeden z najbardziej stresujących okresów w pracy wielu soloprzedsiębiorców. Czy możemy sobie pozwolić na wolne? Czy nasi klienci będą nas potrzebować? A co jeśli klient będzie wydzwaniał albo pisał maile i nie odpocznę?

W dzisiejszym odcinku o tym jak wyjechać na urlop (i naprawdę z niego skorzystać), kiedy jesteś soloprzedsiębiorcą i nie ma cię kto zastąpić.

Dobra wiadomość jest taka, że da się to zrobić, tylko trzeba się odpowiednio przygotować.

Dobry i spokojny urlop to urlop zaplanowany

Daj znać zainteresowanym osobom ODPOWIEDNIO wcześniej.

Znasz mnie. Zawsze radzę, by daty urlopu planować na początku roku (jest nawet od tego specjalne zadanie w Planuj jak CEO). Inaczej przysypiesz urlop tysiącem bieżączek.

Poza tym jeśli znasz terminy, to Z GÓRY możesz dopasować projekty i współprace do urlopu… a nie odwrotnie.

Najlepiej zacząć przygotowania co najmniej miesiąc przed urlopem. Możesz wspominać o tym stałym klientom przy okazji spotkań lub ustalania planów. Możesz zablokować czas w kalendarzu, jeśli klienci mają do niego dostęp i mogą „wrzucać” ci spotkania.

Im szybciej zaczniesz, tym mniej bolesne to będzie. ;)

Przygotuj procedury na czas twojej nieobecności

Klienci i współpracownicy nie będą zawracać ci głowy na urlopie, jeśli wcześniej zaopatrzysz ich w komplet informacji. Jak to zrobić?

Przygotuj szczegółowe FAQ dotyczące zakupów w formie prostej podstrony i dołącz do swoich maili transakcyjnych oraz dorzuć do autorespondera na skrzynce mailowej;

To FAQ, uzupełnione o dodatkowe informacje, może posłużyć jako zestaw procedur np. dla twojej wirtualnej asystentki na czas twojej nieobecności.

Wyznacz ścieżkę kontaktu w razie pożaru

Nie będę cię okłamywać, czasem trzeba się z kimś skontaktować. W takim wypadku:

ustaw autoresponder wszędzie, gdzie to możliwe (mail, Instagram, Facebook) i dodaj w nim informację o awaryjnej formie kontaktu – może to być mail do wirtualnej asystentki.

Z klientami i współpracownikami ustal, co jest NAPRAWDĘ palącą sprawą (najlepiej zrobić z tego dokument!) i wybierz formę kontaktu – dla mnie to np. SMS od project managerki (podczasu urlopu nie sprawdzam maili ani sociali).

Przygotuj treści na czas, gdy cię nie będzie albo… nie ;)

Masz trzy sposoby, jak poradzić sobie z treściami w mediach społecznościowych, gdy jesteś na urlopie:

DOBRE: zupełna cisza w socialach. Nic się nie stanie, a ty odpoczniesz. Zaufaj mi.

LEPSZE: ustawienie postów na czas nieobecności – świetnie sprawdzi się przypomnienie najpopularniejszych treści z poprzednich lat w nowej odsłonie (czyli recykling :))

NAJLEPSZE: podziel swoje treści na… sezony. Jeśli regularnie prowadzisz bloga, podcast, youtube’a czy nawet newsletter, pomyśl o dzieleniu treści na sezony.

Dzięki sezonom możesz próbować nowych formatów, a także robić wakacyjną przerwę, by odbiorcy stęsknili się za tym, co publikujesz.

Stwórz wakacyjną poduszkę finansową

Jeśli martwisz się o to, czy po urlopie będą na ciebie czekały zlecenia i czy nie zabraknie ci pieniędzy, to pomyśl o urlopowej poduszce finansowej. Od początku roku odkładam niewielką pulę, którą mogę wydać na urlopie, ale również podczas tych momentów w ciągu roku, kiedy klienci kupują mniej, ja pracuję mniej albo nie mam ochoty promować produktów.

Zadbaj o klientów

Przed wyjazdem zadbaj o klientów i o to, żeby do ciebie wracali. Pomyśl, czy możesz już teraz zaproponować im coś, z czego skorzystają po twoim powrocie – na przykład darmowe konsultacje czy dodatkowe produkty.  

Pamiętaj, że kiedy ty masz urlop twoi klienci również odpoczywają i też potrzebują czasu, w którym przestaną myśleć o swojej firmie i o tym, co możesz im zaoferować. Daj im ten czas, a zobaczysz, że kiedy miną letnie miesiące, pojawi się dużo więcej zleceń niż ci się wydaje.

👉 Wspomniane w odcinku

👉 Sprawdź też:

Niektóre linki to linki afiliacyjne, co oznacza, że jeśli dokonasz zakupu, otrzymam prowizję. Zawsze polecam tylko sprawdzone i lubiane przeze mnie produkty.

Słuchaj Life Geek Show na:


Life Geek Show to podcast o zarządzaniu czasem i firmą dla soloprenerów i właścicieli małych biznesów. Rozmawiam z inspirującymi gośćmi o tym, jak pracują i myślą, mówię o satysfakcjonującej pracy, mądrej organizacji i zmienianiu świata. Prowadzi Natalia Dołżycka.